Transparència Internacional (TI) és l’única organització no governamental a escala universal dedicada a combatre la corrupció, congregant a la societat civil, el sector privat i els governs.
En l’àmbit internacional, TI impulsa campanyes de conscienciació sobre els efectes de la corrupció, promou l’adopció de reformes polítiques, l’establiment de convencions internacionals sobre la matèria, encoratja l’adhesió a les mateixes i observa la implementació d’aquests acords per part dels governs, corporacions i empreses. Així mateix, a nivell nacional, els capítols de Transparència Internacional actuen per millorar la transparència i el compliment del principi de rendició de comptes municipals.
Els Índexs de Transparència (ITA) que elabora i publica Transparència Internacional Espanya estan exclusivament dirigits a mesurar el nivell de transparència de les corresponents institucions públiques a través de l’avaluació de les dades i la informació que fan pública a la seva pàgina web en relació amb els vuitanta indicadors definits.
A continuació es detallen aquests 80 indicadors amb els enllaços a les pàgines relacionades del portal web de l’Ajuntament, per tal de mostrar l’avaluació pública del grau de compliment per part d’aquest Ajuntament.
- 1. Publicitat activa dels càrrecs de l'ajuntament, el personal i la remuneració
- 1. Les dades biogràfiques de l'alcalde/sa i de les regidores de l'ajuntament, especificant almenys el seu nom (s), títol, corrent, foto, esquema biogràfic-mínim de quatre línies cadascun-o el seu currículum, així com les seves adreces electròniques.
- 2. L'agenda institucional de l'alcalde/sa, amb indicació i detall de les activitats ja celebrades així com les previstes per a la seva pròxima realització (data, hora, lloc, descripció de l'activitat i principals participants).
- 4. La relació de llocs de treball (RPT) de l'ajuntament, així com la relació individualitzada dels càrrecs (posicions) de confiança o personal possible, així com l'import individual o col·lectiu de la seva remuneració.
- 5. Les dades bàsiques de tots i cadascun dels organismes descentralitzats, entitats instrumentals i/o societats municipals, amb indicació detallada del seu objecte social, així com enllaços a les seves pàgines web (si l'ajuntament no disposa d'aquests òrgans s'indicaran expressament en la web i no es puntuació com a part de l'índex).
- 6. La relació de llocs de treball (RPT) o plantilles de personal dels cossos descentralitzats, cossos instrumentals i societats municipals en la seva totalitat, indicant el nom dels càrrecs i posicions de cada posició de confiança en ells (si el l'ajuntament no disposa d'aquests organismes que s'indicaran expressament en la web i no es puntuació com a part de l'índex).
- 7. Les remuneracions percebudes pels alts càrrecs (com a mínim de tots els funcionaris electes i dels consellers generals si s'escau) de l'ajuntament i del màxim responsable de les entitats que hi participaven.
- 2. Publicitat activa en la planificació, organització i patrimoni de l'Ajuntament
- 9. Els plans i programes anuals i plurianuals (p. Ex. Agenda local 21, i/o el pla estratègic o mapa) que estableixen els objectius concrets, així com les activitats, els mitjans i el temps previstos per a la seva consecució, i els resultats o el grau de consecució dels Objectius aconseguits.
- 10. Organigrama actualitzat que permet entendre l'estructura organitzativa del municipi i identificar les persones responsables dels diferents òrgans de govern i les seves respectives funcions, incloent-hi, si escau, les juntes de districte o com conèixer les seves relacions de dependència.
- 12. Es publica la relació revisada i/o actualitzada dels immobles (oficines, locals, etc.), tant propis com en arrendament, ocupats i/o adscrits a l'Ajuntament, indicant el règim corresponent en cada un d'ells.
- 13. La llista detallada de tots els vehicles oficials (propis, arrendats o arrendats) adscrits a l'Ajuntament (inclosos, si s'escau, els dedicats als serveis públics)
- 14. L'inventari actualitzat dels béns i drets de l'Ajuntament per a cadascun dels últims tres anys tancats.
- 3. Publicitat activa als òrgans de govern, informes i resolucions judicials municipals.
- 15. Existeix el codi ètic o bon govern de l'Ajuntament i es publica (preferiblement adaptat al nou codi de bon govern local per unanimitat aprovat per grups polítics de l'emff).
- 18. Els acords complets de les juntes de govern i els actes sencers quan actuïn per delegació del ple.
- 20. Resolucions judicials (amb enllaç al contingut íntegre) que afectin l'Ajuntament (en l'ordre Contenciós, laboral, etc.) (Si no han estat, s'indicarà expressament en el lloc web i no s'haurà de formar com a part de l'índex)
- 21. Ordres d'autorització o reconeixement de compatibilitat i autoritzacions per a l'exercici d'activitat privada a alts càrrecs (si no ha estat, aquest es publicarà expressament en el lloc web).
- 1. Portal de l'Ajuntament i serveis municipals
- 22. S'ha implementat una secció específica de transparència al web de l'Ajuntament, o l'Ajuntament de la ciutat amb un portal de transparència vinculat a la pròpia web Municipal.
- 23. El lloc web (i en el seu cas el portal de la transparència de l'Ajuntament) té un motor de cerca operatiu i clarament visible.
- 25. Es publica el catàleg general de serveis municipals, així com la seu dels serveis i equipaments de l'entitat corresponent, amb domicili, horaris i enllaços a les seves pàgines web i/o adreces de correu electrònic.
- 26. El catàleg actualitzat de procediments administratius a disposició del ciutadà es publica, amb indicació del seu objecte, tràmits, terminis, sentit del silenci administratiu, i, si escau, formularis associats, especificant els Tramitació electrònica.
- 27. Hi ha i s'informa sobre una carta (es) dels serveis municipals, i el grau de compliment dels compromisos establerts en la mateixa/s.
- 29. Les incidències actuals en la prestació de serveis es comuniquen en el lloc web (i a través de les xarxes socials, si escau) Municipal.
- 2. Participació ciutadana i informació d'interès per al ciutadà
- 31. El lloc web proporciona un espai per als grups polítics municipals per expressar els seus punts de vista i propostes.
- 32. El directori d'entitats i associacions de veïns del municipi existeix a la web, i s'hi contempla un espai reservat per a aquestes associacions.
- 33. Hi ha fòrums de discussió a la web, o hi ha perfils actius de l'Ajuntament a les xarxes socials.
- 34. Hi ha i és a la web el conjunt de regles que estableixen i regulen els procediments i els organismes perquè els veïns puguin participar efectivament en els assumptes de la vida pública local (regulació sobre participació ciutadana i/o altres).
- 35. Existeixen i s'informen al web els Consells Municipals i/o altres canals de participació ciutadana.
- 36. El lloc web informa sobre les vies de participació ciutadana en l'elaboració de plans econòmics, sobre polítiques específiques i/o sobre pressupostos municipals.
- 1. Informació comptable i pressupostària
- 37. Els pressupostos de l'ajuntament, amb la descripció dels principals articles pressupostaris i informació actualitzada (almenys trimestralment) sobre el seu estat d'implantació.
- 38. Les modificacions pressupostàries aprovades pel ple municipal, o pel govern, l'alcalde o el consell delegat.
- 39. Els pressupostos de cossos descentralitzats, cossos instrumentals i societats municipals (en un apartat específic del lloc web); (si l'ajuntament no disposa d'aquests òrgans, aquest serà expressament indicat en el lloc web), i no podrà formar part de l'índex.
- 40. L'indicador financer de l'autonomia fiscal: drets reconeguts nets dels ingressos tributaris/total de drets reconeguts nets.
- 41. L'indicador financer de la capacitat o necessitat de finançament en termes d'estabilitat pressupostària (excedent o dèficit)
- 42. L'entitat informa explícitament sobre el lloc web que publica els seus comptes a la plataforma del tribunal de comptes sobre la rendició de comptes (rendiciondecuentas.es)
- 2. Transparència en els ingressos, despeses i deutes municipals
- 43. Es publiquen els comptes anuals/compte general de l'ajuntament (balanç, compte d'ingressos economicofinancera, memòria i liquidació pressupostària).
- 44. Es publiquen indicadors: (a) impostos per càpita (impostos/no població); i b) inversió per càpita (obligacions reconegudes netes (capítol vi i vii)/no població).
- 45. La informació sobre el període mitjà de pagament a proveïdors es publica d'acord amb les normes d'estabilitat pressupostària.
- 46. Es publica l'import del deute públic municipal consolidat i la seva evolució respecte a anys anteriors.
- 47. Informes d'auditoria de comptes i informes d'auditoria són publicats per òrgans de control extern del tribunal de comptes, tant de l'ajuntament com de les entitats del sector públic municipal.
- 1. Contractació pública
- 48. Cada contracte (tots els contractes no menors) realitzats per l'ajuntament, indicant la matèria, la quantia de la licitació i adjudicació, el procediment utilitzat, els instruments a través dels quals, si escau, es publiquen. El nombre de licitadors que participen en cadascuna i la identitat dels licitadors d'èxit han estat divulgats.
- 49. Els contractes menors realitzats per l'ajuntament amb informació detallada sobre les seves quanties i adjudicats es publiquen periòdicament (almenys trimestralment) amb informació detallada sobre les seves quanties i adjudicats (a través d'un enllaç directe i específic en el lloc web)
- 50. Modificacions en els contractes realitzats per l'ajuntament (a través d'un enllaç directe i específic en el lloc web).
- 51. Es comunica la composició, forma de designació i de les convocatòries dels taulers de contractació.
- 52. Es publiquen les actuacions de les taules de contractació (a través d'un enllaç directe i específic a la pàgina web per a aquesta informació).
- 54. L'ajuntament informa explícitament en el lloc web que publica els seus contractes a la plataforma de contractació del sector públic (pcsp) (directament o per agregació a la plataforma de contractació autonòmica).
- 2. Convenis, gestió i subvencions
- 55. La relació de convenis i acords de gestió signats, amb la indicació dels intervinents signataris, el seu objecte i, si escau, les obligacions econòmiques acordades.
- 56. El llistat detallat de subvencions i ajuts públics atorgats per l'ajuntament, indicant el seu import, objectiu o finalitat i beneficiaris.
- 3. Proveïdors de serveis i costos
- 1. Plans urbanístics i convenis urbans.
- 61. En relació amb l'àmbit mediambiental, es publiquen les polítiques i els programes mediambientals del Consell i els informes de seguiment en relació amb l'entorn mediambiental; b) els estudis d'impacte ambiental, el paisatge i les avaluacions de riscos relatius als elements mediambientals (si no han dut a terme aquests estudis, s'indicaran expressament en el lloc web).
- 63. Informació detallada sobre els convenis urbans de l'Ajuntament i les actuacions urbanístiques en execució.
- 2. Informació sobre licitacions per a obres públiques
- 66. Modificacions, reformats i complementaris als projectes de les obres més importants (a través d'un enllaç directe i específic a la web) (si no, s'indicaran expressament en la web).
- 67. La relació d'empreses que han assistit a cadascuna de les licitacions d'obres públiques convocada per l'Ajuntament.
- 68. La relació de les empreses que han dut a terme les obres públiques més importants de l'Ajuntament, amb indicació de les obres i el seu import.
- 3. Treballs urbanístics i d'infraestructures
- 1. Visibilitat, canals i característiques de l'accés a la informació pública
- 72. El lloc web i/o el portal de la transparència de l'ajuntament assigna un espai o secció prominent, fàcilment visible i clarament identificable, per difondre el dret d'accés a la informació i per facilitar l'accés a aquest procediment administratiu
- 73. Existeix i és un procediment administratiu presencial (no electrònic) per a l'exercici d'un dret d'accés a la informació, i es proporciona informació en tot cas a l'interessat/a per persona sobre els passos a seguir, horaris i requisits.
- 74. Un formulari web -o un canal electrònic- es posa a disposició en l'apartat o portal de la transparència de l'ajuntament per a realitzar sol·licituds d'accés a la informació pública.
- 75. El canal electrònic de sol·licituds d'accés permet diversos tipus d'identificació de l'interessat, com ara una adreça de correu electrònic, autenticació electrònica ordinària (p. Ex. Usuari i contrasenya), que no requereixen l'obtenció/instal·lació de certificats i/o la provisió de dades fiscals.
- 77. Un canal fàcil i accessible per a la formulació de queixes o suggeriments en relació amb l'accés a la informació es proporciona des del lloc web (o en el seu cas el portal de la transparència) de l'ajuntament.
- 2. Queixes i avaluació del dret d'accés a la informació pública
- 78. Es difon de manera senzilla i clara en la pàgina web o en el portal de la transparència de l'ajuntament, les condicions i el procediment per a la presentació de reclamacions per denegació total o parcial en l'exercici del dret d'accés a la informació.
- 79. L'àrea o entitat Municipal encarregada de la presentació de les reclamacions per denegació total o parcial en l'exercici del dret d'accés a la informació és operativa i clarament visible en el lloc web.